Jak naturalnie wzmocnić odporność?

By 13 marca, 202012 listopada, 2020Dietetyk radzi

Czy skarżysz się na brak odporności, dokuczają ci często nawracające infekcje i masz już dość ciągłego zażywania kolejnych lekarstw? Możesz to zmienić! Sięgnij po naturalne środki, które dała nam sama natura. Antidotum na przeziębienie możesz znaleźć w owocach, ziołach, a nawet w algach morskich! Stosowanie naturalnych wyciągów z roślin wiąże się z o wiele mniejszym ryzykiem wystąpienia skutków ubocznych.

Układ odpornościowy funkcjonuje właściwie tylko i wyłącznie przy dobrze zbilansowanej diecie, bogatej w produkty roślinne. Pewne składniki żywnościowe zawierają substancje bioaktywne, które wzmacniają organizm. Stymulowanie odporności polega m.in. na zwiększeniu wytwarzania przeciwciał i leukocytów. Źródłem substancji aktywnych, pobudzających system immunologiczny są przede wszystkim warzywa i owoce. Szczególnie ważne jest włączenie do diety warzyw i owoców, które zawierają witaminę C i ß-karoten, a także polifenole. Neutralizacja wolnych rodników przez antyoksydanty powoduje, że organizm jest silny oraz stanowi barierę chroniącą nas przed wszelkiego rodzaju infekcjami i zakażeniami. Bardzo dobrym wzmacniaczem odporności jest imbir. Najlepiej smakuje w formie odżywczego koktajlu, który możesz przygotować sam!

Składniki potrzebne do przygotowania shota wzmacniającego:
*1 spory korzeń imbiru
*dwa małe korzenie kurkumy lub 1 łyżeczka kurkumy w proszku
*sok wyciśnięty z jednej cytryny
*szczypta pieprzu cayenne i cynamonu

Ze wszystkich składników wyciśnij świeży sok, najlepiej za pomocą wyciskarki obrotowej. Jeżeli nie masz takiej możliwości, możesz zmiksować korzeń lub zetrzeć go na tarce. Tak powstały mus, przeciśnij przez ściereczkę. Na koniec dodaj odrobinę pieprzu cayenne oraz cynamonu – wzmocnią działanie koktajlu. Jeżeli lubisz słodycze, możesz dodać również pół łyżeczki miodu.

Równie dobrym sposobem mającym zapobiec obniżeniu odporności jest regularne picie soku z aceroli, bogatego w witaminę C, naparu z czystka, a także fermentowanych napojów, zarówno warzywnych, jak i mlecznych. Nie zapominajmy, że nie tylko dieta wpływa na odporność, duże znaczenie ma również nasz styl życia. Ważny jest sen i wypoczynek. Przemęczony organizm jest podatniejszy na infekcję. Dlatego nie powinieneś zarywać nocy, nie dosypiać. Dorosły człowiek potrzebuje około 8 godzin snu na dobę. Odporność organizmu osłabia również stres i życie w ciągłym napięciu. Nerwowe sytuacje mogą zakłócić funkcjonowanie układu immunologicznego, dlatego warto poświęcić codziennie trochę czasu na relaks i wyciszenie.

Źródło:

Abbas A. K., Lichtman A. H.,  Pillai S. Basic Immunology E-Book: Functions and Disorders of the Immune System, Edition 6. Elsevier Health Sciences. 2019