Zalecenia dietetyczne w Hashimoto

By Październik 2, 2017Dietetyk radzi

Prawidłowo zbilansowana dieta, dostarczająca wszystkich niezbędnych składników odżywczych, umożliwia zmniejszenie rozwijania się chorób i zaburzeń dietozależnych, w tym chorób tarczycy. Pozwala zahamować i spowolnić rozwój procesu zapalnego choroby jaką jest Hashimoto. Zrównoważona dieta uwzględniająca pełnowartościowe białko, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, węglowodany o niskim indeksie glikemicznym oraz bogata w takie składniki jak: jod, selen, żelazo cynk, witaminę D i antyoksydanty, jest istotnym elementem terapii chorób tarczycy.

Choroba Hashimoto jest przewlekłym, autoimmunologicznym zapaleniem tarczycy, przebiegającym najczęściej z niedoczynnością tego gruczołu. Podłożem niedoczynności tarczycy jest niedobór hormonów tarczycy. Choroba Hashimoto dotyka znacznie częściej kobiety niż mężczyzn, a wpływ na jej występowanie mają zarówno czynniki genetyczne, jak i  środowiskowe, m. in. palenie papierosów, niedobór selenu czy stres. Przyczyną choroby jest upośledzenie układu odpornościowego, który niszczy własne komórki tarczycy.

Leczenie i dieta

Oprócz farmakoterapii u pacjentów, ze stwierdzoną chorobą Hashimoto, stosuje się odpowiednią dietę.

  • Dieta osób z niedoczynnością tarczycy powinna być dobrana indywidualnie z  uwzględnieniem chorób współistniejących, takich jak: cukrzyca, celiakia lub nadciśnienie tętnicze. Zaleca się aby dieta zawierała 4-5 posiłków dziennie, zbilansowanych pod względem odżywczym. Posiłki powinny być spożywane regularnie w wyznaczonych godzinach, w odstępach 3-4 godzin. Dieta powinna mieć charakter przeciwzapalny.
  • Szczególną uwagę należy zwrócić na białko wysokiej jakości. Dobre źródło białka stanowią chude mięso, ryby i jaja oraz superfoods – chlorella i spirulina. Jeżeli chodzi o mleko i przetwory mleczne to nie są one polecane ze względu na zawartość kazeiny o zdolnościach antygoenowych.
  • Pacjenci powinni wystrzegać się diet niskotłuszczowych. Polecaną modyfikacją jest zwiększenie spożycia tłuszczów zawierając nienasycone kwasy tłuszczowe: olejów, pestek, nasion, awokado i ryb. Szczególnie istotne są wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny Omega-3. Źródłem tych kwasów są ryby, oleje roślinne, szczególnie olej lniany, olej konopny, olej z orzecha włoskiego i nasiona, np. Chia. Polecany jest również olej kokosowy, który pobudza metabolizm i stymuluje układ odpornościowy.
  • Zaleca się obniżenie węglowodanów w diecie i wybieranie tych o niskim indeksie glikemicznym. Należy sięgać po produkty z pełnego przemiału, pełne witamin i minerałów, a unikać tradycyjnej białej mąki pszennej. Doskonałą alternatywą jest mąka kokosowa o niskiej zawartości węglowodanów, a wysokiej błonnika pokarmowego.
  • Nie należy zapomnieć o błonniku, gdyż jest on istotnym elementem w diecie, łagodzącym częsty problem zaparć, który często występuje u mężczyzn chorych na Hashimoto. Dobrą alternatywą jest stosowanie błonników: gryczanego, owsianego, buraczanego lub lnianego.
  • Do prawidłowej pracy tarczycy niezbędna jest odpowiednia podaż kilku istotnych minerałów, przede wszystkim jodu, żelaza, cynku i selenu. Pierwiastek ten znajduje się w rybach, owocach morza, soli oraz algach: spirulinie lub chlorelli, które dodatkowo pomagają usuwać toksyny z organizmu. Selen możemy znaleźć w organizmach morskich, jajach oraz pestkach, orzechach i nasionach, np. nasionach Chia. Z kolei cynk znajdziemy w jajach, kaszy gryczanej, zarodkach pszennych i pestkach dyni, a także w pieczywie pełnoziarnistym i mięsie. Właściwości immunomodulujące posiada również witamina D, która stanowi cenny składnik diety osób z Hashimoto.
  • Ważnym elementem diety osób zmagających się z Hashimoto są także antyoksydanty. Nie możemy zapomnieć o odpowiedniej podaży witamin będących silnymi przeciwutleniaczami (witamina E oraz C). Źródłem witaminy E są oleje roślinne tłoczone na zimno, a przede wszystkim olej słonecznikowy. Witaminę C znajdziemy w owocach lub sokach owocowych, szczególnie w soku z żurawiny. Wysoki potencjał antyoksydacyjny wykazują również polifenole. W dużych ilościach są one obecne w ziołach m.in. w czystku, melisie, mięcie i gojniku. Nie zaleca się natomiast spożywania pokarmów wolotwórczych tzw. goitrogenów, które zaburzają wchłanianie jodu. Należą do nich m.in. soja, kapusta, jarmuż kalafior, szpinak i proso.

Leave a Reply