Zalecenia dietetyczne w Hashimoto

By Październik 2, 2017Dietetyk radzi

Prawidłowo zbilansowana dieta, dostarczająca wszystkich niezbędnych składników odżywczych, umożliwia zmniejszenie rozwijania się chorób i zaburzeń dietozależnych, w tym chorób tarczycy. Pozwala zahamować i spowolnić rozwój procesu zapalnego choroby jaką jest Hashimoto. Zrównoważona dieta, uwzględniająca pełnowartościowe białko, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, węglowodany o niskim indeksie glikemicznym oraz bogata w takie składniki jak: jod, selen, żelazo cynk, witaminę D i antyoksydanty, jest istotnym elementem terapii chorób tarczycy.

Choroba Hashimoto jest przewlekłym, autoimmunologicznym zapaleniem tarczycy, przebiegającym najczęściej z niedoczynnością tego gruczołu. Podłożem niedoczynności tarczycy jest niedobór hormonów tarczycy. Choroba Hashimoto dotyka znacznie częściej kobiety niż mężczyzn, a wpływ na jej występowanie mają zarówno czynniki genetyczne, jak i  środowiskowe, m. in. palenie papierosów, niedobór selenu czy stres. Przyczyną choroby jest upośledzenie układu odpornościowego, który niszczy własne komórki tarczycy.

Leczenie i dieta

Oprócz farmakoterapii u pacjentów, ze stwierdzoną chorobą Hashimoto, stosuje się odpowiednią dietę.

  • Dieta osób z niedoczynnością tarczycy powinna być dobrana indywidualnie z  uwzględnieniem ewentualnych chorób współistniejących, takich jak: cukrzyca, celiakia lub nadciśnienie tętnicze. Zaleca się aby dieta zawierała 4-5 posiłków dziennie, zbilansowanych pod względem odżywczym. Posiłki powinny być spożywane regularnie w wyznaczonych godzinach, w odstępach 3-4 godzin. Dieta powinna mieć charakter przeciwzapalny.
  • Szczególną uwagę należy zwrócić na białko wysokiej jakości. Dobre źródło białka stanowią chude mięso, ryby, jaja, strączki lub nawet algi: chlorella i spirulina. Jeżeli chodzi o mleko i przetwory mleczne to nie są one polecane ze względu na zawartość kazeiny o zdolnościach alergicznych.
  • Pacjenci powinni wystrzegać się diet niskotłuszczowych. Polecaną modyfikacją jest zwiększenie spożycia tłuszczów zawierających nienasycone kwasy tłuczowe: olejów, pestek, nasion, awokado i ryb. Szczególnie istotne są wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Źródłem tych kwasów są ryby, oleje roślinne, szczególnie olej lniany, olej konopny, olej z orzecha włoskiego i nasiona, np. Chia.
  • Zaleca się obniżenie węglowodanów w diecie i wybieranie tych o niskim indeksie glikemicznym. Należy sięgać po produkty z pełnego przemiału, pełne witamin i minerałów, a unikać tradycyjnej białej mąki pszennej. Doskonałą alternatywą jest mąka kokosowa o niskiej zawartości węglowodanów przyswajalnych, a wysokiej błonnika pokarmowego.
  • Nie należy zapomnieć o błonniku, gdyż jest on istotnym elementem w diecie, łagodzącym problem zaparć, który często występuje u mężczyzn chorych na Hashimoto. Dobrą alternatywą jest stosowanie błonników: gryczanego, owsianego, buraczanego lub lnianego.
  • Do prawidłowej pracy tarczycy niezbędna jest odpowiednia podaż kilku istotnych minerałów, przede wszystkim: jodu, żelaza, cynku i selenu. Pierwiastek ten znajduje się w rybach, owocach morza, soli oraz algach: spirulinie lub chlorelli, które dodatkowo pomagają usuwać toksyny z organizmu. Selen możemy znaleźć w organizmach morskich, jajach oraz pestkach, orzechach i nasionach, np. nasionach Chia. Z kolei cynk znajdziemy w jajach, kaszy gryczanej, zarodkach pszennych i pestkach dyni, a także w pieczywie pełnoziarnistym i mięsie. Właściwości immunomodulujące posiada również witamina D, która stanowi cenny składnik diety osób z Hashimoto. Witamina D przede wszystkim znajduje się w rybach.
  • Ważnym elementem diety osób zmagających się z Hashimoto są także antyoksydanty. Nie możemy zapomnieć o odpowiedniej podaży witamin będących silnymi przeciwutleniaczami (witamina E oraz C). Źródłem witaminy E są oleje roślinne tłoczone na zimno, a przede wszystkim olej słonecznikowy. Witaminę C znajdziemy w owocach lub sokach owocowych, szczególnie w soku z aceroli. Wysoki potencjał antyoksydacyjny wykazują również polifenole. W dużych ilościach są one obecne w ziołach m.in. w czystku i gojniku. Nie zaleca się natomiast spożywania pokarmów wolotwórczych tzw. goitrogenów, które zaburzają wchłanianie jodu. Należą do nich m.in. soja, kapusta, jarmuż, kalafior, szpinak.

Wentz I., Nowosadzka M. Zapalenie Tarczycy Hashimoto. Wentz LLC. 2013.

Leave a Reply