Prosty sposób na idealne pesto

By Maj 30, 2019 Inspiracje

Oryginalne pesto, czyli pesto alla genovese to zielony sos pochodzący z Włoch, którego głównym składnikiem jest bazylia. Tradycyjnie wytwarzany jest w moździerzu i składa się z oliwy z oliwek, bazylii, parmezanu, orzeszków piniowych i soli. Obecnie pesto wykonuje się niemal z każdej liściastej rośliny z przeróżnymi dodatkami. Pesto jest intensywne w smaku i niezwykle aromatyczne, dlatego najczęściej służy jako dodatek do dań. Świetnie sprawdza się do kanapek, mięsa, ryb oraz makaronu. Nie zaleca się podgrzewania pesto, może to spowodować, że utraci swoje walory odżywcze i nabierze gorzkiego smaku.

Pesto składa się z pięciu podstawowych komponentów:

  1. Zielona baza. Stanowi podstawę każdego pesto. Może to być świeża zielona roślina, zioło lub nać warzyw korzeniowych. Im bardziej aromatyczny składnik tym lepiej. Tradycyjną bazylię można zastąpić rukolą, liśćmi rzodkwi lub marchwi, a nawet polną pokrzywą. Zioła i zielone rośliny są źródłem chlorofilu – barwnika roślinnego, o działaniu oczyszczającym i odświeżającym. Ponadto stanowią doskonałe źródło nierozpuszczalnego błonnika pokarmowego, który wspomaga perystaltykę jelit.
  2. Orzechy lub pestki.  Dodatki w postaci orzechów lub pestek dostarczą kilku istotnych pierwiastków, między innymi selenu, cynku, żelaza i miedzi – niezbędnych do prawidłowej pracy naszego organizmu. To również znakomite źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych i błonnika pokarmowego. Doskonale sprawdzą się tutaj orzechy włoskie, orzechy nerkowca, pekany, a także pestki słonecznika lub dyni.
  3. Olej. Szczególnie polecany jest ten tłoczony na zimno. Taki olej dostarcza niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (omega-3, omega-6 i omega-9), które dbają o prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego. Podstawowym składnikiem do produkcji pesto jest oliwa z oliwek, jednak znakomicie sprawdzi się także olej z pestek dyni, olej z sezamu, czy nawet olej arganowy.
  4. Ser.  Sery podpuszczkowe są bogatym źródłem wapnia. Wystarczy jedna łyżeczka, żeby pogłębić smak sosu. W oryginalnym pesto jest to parmezan, ale można go wymienić na inny gatunek sera, jak np. goudą lub camembertem. Osoby na diecie wegańskiej mogą zastąpić ser nieaktywnymi płatkami drożdżowymi, które przypominają w smaku parmezan.
  5. Przyprawy. Niezastąpionym składnikiem pesto jest sól. Warto wybierać sól dobrej jakości, taką jak sól himalajska. Częstym dodatkiem do pesto, jak i niezwykle aromatycznym jest czosnek. Ciekawym dodatkiem do pesto może okazać się czarnuszka, imbir, chili, a nawet kurkuma. Warto eksperymentować!

Dla ułatwienia podajemy idealne proporcje sporządzenia pesto:

  • 25 g zielonej bazy
  • 2 łyżki orzechów lub pestek
  • łyżka tartego sera lub nieaktywnych płatków drożdżowych
  • 4 łyżki oleju tłoczonego na zimno
  • łyżeczka przypraw