Dlaczego warto ograniczyć spożycie cukru?

By Sierpień 2, 2017Produkty

Konsumpcja cukru rafinowanego lawinowo rośnie. Liczne badania wskazują na poważne konsekwencje zdrowotne, jakie niesie za sobą nadmierne spożycia cukru, w tym choroby serca, cukrzycę, otyłość i choroby nowotworowe.

Od wielu lat prowadzone są badania nad szkodliwością nadmiaru sacharozy w diecie. Jak wykazują badania epidemiologiczne, istnieje silny związek pomiędzy spożyciem produktów słodzonych a przyrostem masy ciała. Tym bardziej niepokojącym staje się fakt iż, spożycie cukru z różnych źródeł stale rośnie wśród Polaków. W Polsce według danych GUS w latach 50-tych wynosiło około 20 kg/osobę/rok, obecnie to około 40 kg na rok.

Zbyt wysokie spożycie tradycyjnego białego cukru może negatywnie wpływać na nasze zdrowie. Nadmiar cukru w diecie powoduje przede wszystkim rozwój nadwagi i otyłości, co z kolei może prowadzić do wystąpienia insulinooporności, a w konsekwencji do cukrzycy typu 2, zespołu metabolicznego i chorób układu krążenia. Co więcej, wysokie spożycie cukru zaostrza stany zapalne stawów oraz powoduje szybsze starzenie się skóry, ponieważ pod jego wpływem uszkodzeniu ulegają włókna kolagenu i elastyny, odpowiedzialne za jędrność i gęstość skóry. Bez wątpienia konsekwencje są poważne, dlatego dietetycy polecają unikanie rafinowanego cukru i produktów spożywczych, w które on obfituje.

Przy eliminacji sacharozy z diety pomocnym może okazać się stosowanie naturalnych, niskokalorycznych zamienników cukru, mających dodatkowo pozytywny wpływ na zdrowie. W naszej ofercie znaleźć można: stewię, ksylitol oraz erytrytol. W porównaniu z cukrem rafinowanym substancje te charakteryzuje niski indeks glikemiczny. Ich spożycie nie wywołuje podwyższenia poziomu glukozy we krwi, co sprawia, że mogą być stosowane przez diabetyków. Dodatkowo naturalne słodziki nie powodują próchnicy zębów, co jest częstym skutkiem przy nadużywaniu cukru.

Stewia to roślina naturalnie występująca w Środkowej i Południowej Ameryce. Jest aż 300 razy słodsza od sacharozy. Odpowiadają za to glikozydy stewiolowe – związki występujące w liściach. Doskonale sprawdzi się do domowych wypieków i słodzenia napojów. Wykazuje zdolność hamowania apetytu, przez co polecana jest szczególnie osobom na diecie redukującej masę ciała.

Ksylitol, nazywany także cukrem brzozowym, pod względem chemicznym jest alkoholem polihydroksylowym. Wyglądem i smakiem przypomina sacharozę, jednak ma znacznie niższą zawartość energetyczną i indeks glikemiczny. Wykazuje szereg prozdrowotnych właściwości. Może zwiększać mineralizację kości poprzez zwiększone przyswajanie wapnia i magnezu oraz redukuje płytkę nazębną, wzmacniając szkliwo. Ponadto może zwiększać syntezę kolagenu w skórze, poprawiając jej elastyczność i zapobiegając występowaniu zmarszczek. Stanowi znakomity komponent deserów, a w szczególności ciast.

Erytrytol, podobnie jak ksylitol, należy do grupy alkoholi polihydroksylowych, ale ma znacznie niższą wartość energetyczną (bliską zeru). Występuje naturalnie w wielu owocach. Cechą charakterystyczną tego słodzika jest wywoływanie przyjemnego chłodu w ustach. Dodatkowo ogranicza występowanie próchnicy zębów. Erytrytol to doskonały zamiennik tradycyjnego białego cukru, idealny do słodzenia napojów. Znakomicie sprawdza się także jako słodki dodatek deserów, wypieków i koktajli. Dietetycy polecają go szczególnie cukrzykom i osobom dbającym o linię.

Leave a Reply