Dlaczego warto ograniczyć spożycie cukru?

By Sierpień 2, 2017Produkty

Konsumpcja cukru rafinowanego lawinowo rośnie. Liczne badania wskazują na poważne konsekwencje zdrowotne, jakie niesie za sobą nadmierne spożycia cukru, w tym choroby serca, cukrzycę, otyłość i choroby nowotworowe.

Od wielu lat prowadzone są badania nad szkodliwością nadmiaru sacharozy w diecie. Jak wykazują badania epidemiologiczne, istnieje silny związek pomiędzy spożyciem produktów słodzonych a przyrostem masy ciała. Tym bardziej niepokojącym staje się fakt iż, spożycie cukru z różnych źródeł stale rośnie wśród Polaków. W Polsce według danych GUS w latach 50-tych wynosiło około 20 kg/osobę/rok, obecnie to około 40 kg.

Zbyt wysokie spożycie tradycyjnego białego cukru może negatywnie wpływać na nasze zdrowie. Nadmiar cukru w diecie powoduje przede wszystkim rozwój nadwagi i otyłości, co z kolei może prowadzić do wystąpienia insulinooporności, a w konsekwencji do cukrzycy typu 2, zespołu metabolicznego i chorób układu krążenia. Bez wątpienia konsekwencje są poważne, dlatego dietetycy polecają unikanie rafinowanego cukru i produktów spożywczych, w które on obfituje.

Przeprowadzone w ostatnim czasie badania wskazują, że przy eliminacji sacharozy z diety pomocnym może okazać się stosowanie naturalnych, niskokalorycznych zamienników cukru, tzw. naturalnych słodzików. W ofercie Look Food znaleźć można ich kilka: stewię, ksylitol oraz erytrytol. W porównaniu z cukrem rafinowanym substancje te charakteryzuje niski indeks glikemiczny. Oznacza to, że spożywanie żywności i napojów, zawierających ksylitol lub erytrytol zamiast cukrów prowadzi do mniejszego wzrostu poziomu glukozy we krwi po ich spożyciu. Ponadto spożywanie tych alkoholi polichydroksylowych w żywności zamiast węglowodanów fermentujących pomaga w zachowaniu mineralizacji zębów.

Ksylitol, nazywany jest także cukrem brzozowym, ponieważ może być wytwarzany z brzóz. Naturalne źródła ksylitolu są śliwki, truskawki, maliny i jarzębina. Pod względem chemicznym jest alkoholem polihydroksylowym. Wyglądem i smakiem przypomina sacharozę, jednak ma znacznie niższą zawartość energii (o 40% niższą) i indeks glikemiczny. Stanowi znakomity komponent deserów, w szczególności ciast.

Erytrytol, podobnie jak ksylitol, należy do grupy alkoholi polihydroksylowych, ale ma znacznie niższą wartość energetyczną (bliską zeru). Występuje naturalnie w wielu owocach. Cechą charakterystyczną tego słodzika jest wywoływanie przyjemnego chłodu w ustach. Erytrytol to doskonały zamiennik tradycyjnego białego cukru, idealny do słodzenia napojów. Znakomicie sprawdza się także jako słodki dodatek deserów, wypieków i koktajli. Dietetycy polecają go szczególnie cukrzykom i osobom dbającym o linię.

Stewia to roślina naturalnie występująca w Środkowej i Południowej Ameryce. Jest aż 300 razy słodsza od sacharozy. Odpowiadają za to glikozydy stewiolowe – związki występujące w liściach. Stewia Look Food 2 razy i 10 razy słodsza od cukru zawiera oprócz stewii także erytrytol – jest on bazą w tym naturalnym słodziku. Doskonale sprawdzi się do domowych wypieków i słodzenia napojów. Słodziki ze stewią Look Food nie dostarczają energii, przez co polecane są szczególnie osobom na diecie redukującej masę ciała.

Bibliografia:

Burt B. A., Pai S. Sugar consumption and caries risk: a systematic review. American Dental Education Association. 2001

Mooradian A. D., Smith M., Tokuda M.The role of artificial and natural sweeteners in reducing the consumption of table sugar: A narrative review. Clinical Nutrition. 2017, 18 str. 1-8

Leave a Reply