Wypieki bez glutenu

Poznaj zasady diety bezglutenowej

Dieta bezglutenowa polega na całkowitym wyeliminowaniu białka roślinnego jakim jest gluten. Dieta tego typu stosowana jest przez osoby z celiakią lub nieceliakalną nietolerancją glutenu. Gluten znajdziemy w produktach z pszenicy, jęczmienia, żyta, a niekiedy owsa. Gwarancją, że dany produkt jest pozbawiony glutenu jest (według ustaleń FAO/WHO zawartość glutenu nie przekracza 20 ppm (20 mg na kg)) międzynarodowe oznaczenie przedstawiające przekreślony kłos.

Produkty nie zawierające glutenu

Produktami naturalnie bezglutenowymi są: kukurydza, ryż, ziemniaki, soja, proso, gryka, tapioka, amarantus, maniok, soczewica, fasola, sago, sorgo, orzechy, a także mięso, owoce i  warzywa. Produkty wykonane z tych surowców mogą niekiedy być zanieczyszczone śladowymi ilościami glutenu, ponieważ w fabrykach przetwarzane są inne surowce zawierające gluten. Z tego względu jeśli chcecie mieć pewność, ze wybieracie produkt bezglutenowy szukajcie na opakowaniu odpowiedniego oznaczenia.

Czym zastąpić mąkę pszenną w wypiekach bezglutenowych?

Największym problemem z jakim borykają się osoby z celiakią podczas przygotowywania posiłków jest pieczenie ciast. O ile zastąpienie kaszy jęczmiennej – kaszą gryczaną jest stosunkowo łatwe to tyle zastąpienie mąki pszennej innymi jest trudniejsze. Gluten dzięki swoim właściwościom nadaje pulchną strukturę wypiekom, jednak jak się okazuje nie jest to  niezbędna cecha jaka wymagana jest do stworzenia smacznego, zdrowego ciasta.

Podobne właściwości jakie ma mąka pszenna posiada mąka kukurydziana. Nadaje wypiekom delikatną i lekką strukturę oraz atrakcyjną żółtą barwę. To wszystko sprawia, że z  powodzeniem zastępuje mąkę pszenną. Kukurydza ponadto stanowi źródło błonnika pokarmowego, składników mineralnych, takich jak: żelazo, potas, magnezu, selen oraz witamin: A, E i z grupy B. Dodatkowo zawiera w sobie barwnik z grupy karotenoidów – zeaksantynę, o właściwościach antyoksydacyjnych.

Inną interesującą alternatywą dla mąki pszennej jest podobna do niej mąka ryżowa. Ma  właściwości pochłaniające wodę, dzięki czemu ciasta z niej wykonane są wyjątkowo pulchne. Mąka ryżowa powszechnie stosowana jest w kuchni azjatyckiej. Ryż stanowi cenne źródło składników mineralnych, takich jak: potas, magnez, żelazo i cynk oraz witamin z grupy B i witaminy E. Jest także źródłem błonnika pokarmowego regulującego funkcje trawienne.

Oba rodzaje mąk bezglutenowych sprawdzają się znakomicie jako alternatywa mąki pszennej zawierającej gluten. Na bazie mąki ryżowej i kukurydzianej możesz przygotować ciasta, ciasteczka, naleśniki, a nawet chleby. Możesz je także łączyć razem ze sobą. Dodatek mąki bezglutenowej sprawi, że ciasto nie tylko będzie wyjątkowo wyglądać i dobrze smakować, ale będzie także zdrowsze.

Leave a Reply