Jak wykorzystać zboża ekspandowane?

By Marzec 5, 2018Dietetyk radzi

Niedawno na polskim rynku pojawiła się nowa seria produktów, tak zwane „zboża ekspandowane”. Niegdyś dostępny był, produkowany tą techniką jedynie ryż, nazywany „ryżem preparowanym”. Dzisiaj asortyment jest niezwykle szeroki i na półkach sklepowych możemy znaleźć ekspandowaną kaszę jaglaną, amarantus, czy nawet egzotyczną quinoę. Produkty  pełnoziarniste stanowią niezwykle istotny element zdrowej diety, ponieważ obfitują w błonnik, minerały i witaminy z grupy B. Wpływają na  poprawę przemiany materii, ograniczają wchłanianie tłuszczu przez organizm i obniżają poziom złego cholesterolu we krwi. Oznacza to, że produkty pełnoziarniste ekspandowane mogą być nie tylko ciekawym, ale i odżywczym składnikiem naszej diety. Pojawia się tylko pytanie: Jak możemy je wykorzystać?

 

Czym jest proces ekspandowania?

Ekspandowanie zbóż nazywane jest również puffingiem. Polega ono na poddawaniu ziaren zbóż działaniu gorącej pary. Proces odbywa się w warunkach wysokiego ciśnienia. Ekspandowanie wymaga zastosowania całych ziaren zbóż. To duża zaleta, gdyż większość cennych składników odżywczych zostaje zachowana, dodatkowo zachowują naturalny kształt ziarna. Ekspandowanie może mieć na celu: uszlachetnienie żywności, zwiększenie przyswajalności składników odżywczych oraz poprawę cech organoleptycznych. Ponadto zboża ekspandowane nie wymagają żadnej obróbki termicznej, co oznacza, że mogą stanowić szybka przekąskę.

 

Szerokie zastosowanie ekspandowanych zbóż

Zboża poddawane procesowi puffingu można wykorzystać w wieloraki sposób, zarówno w deserach na słodko, jak i daniach wytrawnych!

  1. Zboża ekspandowane znalazły zastosowanie w przemyśle piekarskim. Wzbogacają miękisz pieczywa w naturalne ziarna zbóż i stanowią różnorodne posypki do chleba i bułek – te właściwości możemy wykorzystać przy produkcji domowego pieczywa.
  2. Produkty ekspandowane są także szeroko stosowane w cukiernictwie, gdzie są wykorzystywane jako dodatek do czekolad, ciasteczek lub jako element dekoracyjny deserów.
  3. Lekkie ziarna to doskonały dodatek śniadaniowy. Dodane do jogurtów, owsianek i puddingów, nie tylko świetnie się prezentują, ale i zwiększają wartość odżywczą naszego śniadania. Połączenie kilku zbóż, płatków owsianych i liofilizowanych owoców tworzy doskonałe musli.
  4. Zboża mogą okazać się także zdrowszym zamiennikiem grzanek do zup i sałatek. Plusem jest to, że nie trzeba ich już smażyć i prażyć, żeby były chrupkie.
  5. Produkty ekspandowane to również świetny zamiennik bułki tartej. Mogą stanowić wypełniacz w wegańskich kotletach i pasztetach.
  6. Ziarna ekspandowane możemy jeść prosto z torebki. Są smaczne, odżywcze i doskonale zastępują słodycze i słone przekąski.

 

Bibliografia:

Konopko H. Analiza sposobów ekspandowania nasion oraz warzyw i owoców metodą przemiany fazowej wody. Inżynieria Rolnicza 2, str. 111. 2009

Sicińska, E. Produkty zbożowe u podstaw piramidy zdrowego żywienia. Przemysł Spożywczy, t. 64, nr 11, str. 18-20. 2010