Idealne SMOOTHIE

By 9 grudnia, 201912 listopada, 2020Dietetyk radzi, Inspiracje

Jak pokazuje najnowsza Polska Piramida Żywienia, podstawą naszej diety powinny być warzywa i owoce. Należy pamiętać, że ta grupa żywności jest źródłem cennych składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bardzo prostym, a zarazem niezwykle smacznym sposobem na dostarczenie warzyw i owoców do naszej diety mogą okazać się koktajle, czyli popularne smoothies. Szczególnie polecane są osobom, które unikają warzyw ze względu na ich smak lub po prostu brakuje im czasu na przygotowywanie posiłków. Zmiksowanie naturalnie słodkich owoców pozwala ukryć gorycz warzyw, nie tracąc przy tym witamin i wartości odżywczych. Pamiętajmy jednak, żeby nie wpaść w pułapkę, ponieważ duża ilość słodkich owoców, orzechów i dodatkowego cukru może sprawić, że zdrowe smoothie okaże się prawdziwą „bombą kaloryczną”. Dlatego podczas przygotowywania tego typu napojów pamiętajmy o umiarze i odpowiednich proporcjach. Pomóc w tym może niżej pokazany schemat.

Koktajle dostarczają nam witamin, minerałów, antyoksydantów, a także cennego błonnika pokarmowego. Błonnik pokarmowy to grupa substancji pochodzenia roślinnego, takich jak celuloza, lignina, hemiceluloza, gumy, śluzy i pektyna. Związki te nie są trawione, ani wchłaniane przez organizm człowieka. Charakterystyczna cechą błonnika jest zdolność do pęcznienia pod wpływem wody, co pobudza jelita do pracy i daje uczucie sytości. To sprawia, że powinien być nieodłącznym elementem diety osób chcących zredukować masę ciała. Pobudza perystaltykę jelit i wydalanie zbędnych produktów przemiany materii. To sprawia, że jest podstawowym antidotum w leczeniu zaparć. Ponadto błonnik pełni ważną rolę w prewencji wielu chorób cywilizacyjnych (chorób układu krążenia, cukrzycy typu 2 i chorób nowotworowych). Wiąże w przewodzie pokarmowym cholesterol i trójglicerydy, hamując ich wchłanianie. Spowalnia także trawienie węglowodanów, regulując poziom glukozy we krwi. Dodatkowo dba o jamę ustną i chroni przed próchnicą, pobudzając funkcje żucia i wydzielania śliny.

Źródło:

Anderson J.W. i wsp., Health benefits of dietary fiber, Nutrition Review, 2009, 67(4) str.188-205

Lambeau K.V., McRorie J.W. Jr. Fiber supplements and clinically proven health benefits: How to recognize and recommend an effective fiber therapy, Journal of the American Association of Nurse Practitioners. 2017, 29(4), str. 216-223.