Oleje roślinne bogate w kwasy Omega-3

By Lipiec 4, 2017Informacje, Produkty

Znaczenie tłuszczu w diecie

Tłuszcz jest obok białek i węglowodanów podstawą naszej diety. Stanowi skoncentrowane źródło energii, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Kwasy tłuszczowe są jednym z podstawowych materiałów budulcowych, z których nasz organizm czerpie składniki do budowy komórek, tkanek i   narządów. Spośród kwasów tłuszczowych największe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu mają długołańcuchowe, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a w  szczególności kwasy z rodziny Omega-3 (α-linolenowy (ALA), kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA)).

Poznaj rolę kwasów Omega-3 w organizmie

Liczne badania potwierdzają, że kwasy Omega-3 pełnią wiele bardzo ważnych funkcji w  naszym organizmie:

  • hamują rozwój choroby niedokrwiennej serca i choroby wieńcowej,
  • redukują stężenie triacylogliceroli w osoczu krwi,
  • wykazują działanie przeciwzakrzepowe,
  • redukują poziom cholesterolu we krwi, przeciwdziałając miażdżycy,
  • pełnią kluczową rolę w rozwoju układu nerwowego,
  • wspierają układ odpornościowy, działając przeciwzapalnie i przeciwalergicznie,
  • przeciwdziałają występowaniu cukrzycy typu II,
  • wykazują działanie antydepresyjne,
  • działają korzystnie na skórę,
  • hamują lipogenezę (syntezę tłuszczów), przeciwdziałając otyłości .

 

Poznaj źródła kwasów Omega-3

Specjaliści do spraw żywienia zalecają włączenie kwasów Omega-3 do codziennej diety. Ich źródłem są przede wszystkim ryby i oleje roślinne. Oleje roślinne są źródłem kwasu α- linolenowego, który nie jest syntezowany w ludzkim organizmie i dla prawidłowego funkcjonowania organizmu musi być dostarczany z dietą. Nie wszystkie oleje są dobrym źródłem kwasów Omega- 3. Ponadto tylko oleje tłoczone na zimno dostarczają nam tych kwasów. Wybraliśmy 5 olejów, które stanowią dobre źródło kawasów omega-3 i powinny być na stałe włączone do codziennej diety.

  • Olej lniany otrzymywany jest poprzez tłoczenie nasion lnu, zwanego siemieniem lnianym. Charakteryzuje się najwyższą zawartością kwasu α-linolenowego i zawiera go ponad 50 %. Dzięki temu polecany jest profilaktycznie przeciwko chorobom układu krwionośnego. Ponadto przyspiesza regeneracje naskórka i minimalizuje objawy menopauzy u kobiet. Olej lniany jest idealnym dodatkiem do sałatek, serów i dań rybnych. Możemy go także spożywać samodzielnie w celach zdrowotnych, przyjmując 2 łyżki oleju dziennie.

 

  • Olej z rzepaku pozyskuje się poprzez tłoczenie czarnych nasion rzepaku. Codzienne stosowanie oleju rzepakowego wspomaga pracę całego organizmu. Ponadto jest źródłem witaminy E – „witaminy młodości”, która zwalcza wolne rodniki, chroniąc komórki przed starzeniem. Olej rzepakowy to jeden z najbardziej popularnych olejów, a to ze względu na jego wszechstronne zastosowanie. Olej rzepakowy tłoczony na  zimno sprawdzi się najlepiej do przygotowywania winegretu, sosów i sałatek.

 

  • Olej konopny otrzymywany jest poprzez tłoczenie na zimno nasion konopi siewnej. Charakteryzuje się zielonym odcieniem i lekko orzechowym smakiem, przez co doskonale wzbogaca i pogłębia smak potraw, szczególnie sałatek, past oraz sosów. Jest  to jeden z najlepszych olejów pod względem wartości prozdrowotnych i  wszechstronności zastosowania. Oprócz tego, że jest doskonałym źródłem kwasów Omega-3 to dodatkowo występują one w idealnej proporcji w stosunku do kwasów Omega-6, co wpływa na prawidłowy metabolizm lipidów w naszym organizmie.

 

  • Olej z orzecha włoskiego otrzymywany jest z obłuszczonych jąder orzecha włoskiego. Obfituje nie tylko w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, ale również w  witaminy: A, B oraz E. Charakteryzuje się wyjątkowym orzechowym smakiem i  słodkim aromatem z nutą karmelu. Jako wyjątkowo smaczny olej znalazł zastosowanie do wielu potraw, m.in. do przyprawiania sałatek, sosów oraz jako składnik naleśników. Doskonale nadaje się również do warzyw, zup, kasz, a nawet jako dodatek do mięs.

 

  • Olej sojowy pozyskiwany jest z ziaren soi. Soja jest rośliną strączkową pochodzącą z  Azji Wschodniej, gdzie uprawiana i ceniona jest od wieków. Soja charakteryzuje się wysoką zawartością białka. Okazuje się jednak, że jest także bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym cenione kwasy z rodziny Omega-3. Ponadto jest bardzo dobrym źródłem witaminy E, zwanej „witaminą młodości”- naturalnego antyoksydantu neutralizującego wolne rodniki tlenowe. Posiada mocno orzechowy aromat, który podkreśla smak sałatek oraz dań azjatyckich.

Join the discussion One Comment

Leave a Reply