Dlaczego warto ograniczyć spożycie cukru?

By Sierpień 2, 2017 Maj 10th, 2019 Dietetyk radzi

Konsumpcja cukru rafinowanego lawinowo rośnie. Liczne badania wskazują na poważne konsekwencje zdrowotne, jakie niesie za sobą nadmierne spożycia cukru, w tym choroby serca, cukrzycę, otyłość i choroby nowotworowe.

Od wielu lat prowadzone są badania nad szkodliwością nadmiaru sacharozy w diecie. Jak wykazują badania epidemiologiczne, istnieje silny związek pomiędzy spożyciem produktów słodzonych a przyrostem masy ciała. Tym bardziej niepokojącym staje się fakt iż, spożycie cukru z różnych źródeł stale rośnie wśród Polaków. W Polsce według danych GUS w latach 50-tych wynosiło około 20 kg/osobę/rok, obecnie to około 40 kg.

Zbyt wysokie spożycie tradycyjnego białego cukru może negatywnie wpływać na nasze zdrowie. Nadmiar cukru w diecie powoduje przede wszystkim rozwój nadwagi i otyłości, co z kolei może prowadzić do wystąpienia insulinooporności, a w konsekwencji do cukrzycy typu 2, zespołu metabolicznego i chorób układu krążenia. Bez wątpienia konsekwencje są poważne, dlatego dietetycy polecają unikanie rafinowanego cukru i produktów spożywczych, w które on obfituje.

Przeprowadzone w ostatnim czasie badania wskazują, że przy eliminacji sacharozy z diety pomocnym może okazać się stosowanie naturalnych, niskokalorycznych zamienników cukru, tzw. naturalnych słodzików. W ofercie Look Food znaleźć można ich kilka: stewię, ksylitol oraz erytrytol. W porównaniu z cukrem rafinowanym substancje te charakteryzuje niski indeks glikemiczny. Oznacza to, że spożywanie żywności i napojów, zawierających ksylitol lub erytrytol zamiast cukrów prowadzi do mniejszego wzrostu poziomu glukozy we krwi po ich spożyciu. Ponadto spożywanie tych alkoholi polichydroksylowych w żywności zamiast węglowodanów fermentujących pomaga w zachowaniu mineralizacji zębów.

Ksylitol, nazywany jest także cukrem brzozowym, ponieważ może być wytwarzany z brzóz. Naturalne źródła ksylitolu są śliwki, truskawki, maliny i jarzębina. Pod względem chemicznym jest alkoholem polihydroksylowym. Wyglądem i smakiem przypomina sacharozę, jednak ma znacznie niższą zawartość energii (o 40% niższą) i indeks glikemiczny. Stanowi znakomity komponent deserów, w szczególności ciast.

Erytrytol, podobnie jak ksylitol, należy do grupy alkoholi polihydroksylowych, ale ma znacznie niższą wartość energetyczną (bliską zeru). Występuje naturalnie w wielu owocach. Cechą charakterystyczną tego słodzika jest wywoływanie przyjemnego chłodu w ustach. Erytrytol to doskonały zamiennik tradycyjnego białego cukru, idealny do słodzenia napojów. Znakomicie sprawdza się także jako słodki dodatek deserów, wypieków i koktajli. Dietetycy polecają go szczególnie cukrzykom i osobom dbającym o linię.

Stewia to roślina naturalnie występująca w Środkowej i Południowej Ameryce. Jest aż 300 razy słodsza od sacharozy. Odpowiadają za to glikozydy stewiolowe – związki występujące w liściach. Stewia Look Food 2 razy i 10 razy słodsza od cukru zawiera oprócz stewii także erytrytol – jest on bazą w tym naturalnym słodziku. Doskonale sprawdzi się do domowych wypieków i słodzenia napojów. Słodziki ze stewią Look Food nie dostarczają energii, przez co polecane są szczególnie osobom na diecie redukującej masę ciała.

Bibliografia:

Burt B. A., Pai S. Sugar consumption and caries risk: a systematic review. American Dental Education Association. 2001

Mooradian A. D., Smith M., Tokuda M.The role of artificial and natural sweeteners in reducing the consumption of table sugar: A narrative review. Clinical Nutrition. 2017, 18 str. 1-8

Leave a Reply