5 superfoods, które musisz wprowadzić do swojej diety

By Grudzień 8, 2017Dietetyk radzi

Superfoods to prawdziwi superbohaterowie wśród produktów. Mają moc zwalczającą wolne rodniki i chronią nasz organizm przed chorobami. Produkty określane mianem ”superfoods” charakteryzują się bardzo wysoką, skoncentrowaną wartością odżywczą. Ten zaszczytny tytuł mogą otrzymać owoce, warzywa, nasiona, a nawet algi, obfitujące w znane lub jeszcze nieznane związki biologicznie aktywne, poprawiające funkcjonowanie całego organizmu. Żyjemy w czasach, kiedy żywność jest coraz bardziej przetworzona, a warzywa i owoce nie mają tyle witamin ile kiedyś. Superżywność ma nam pomóc zbilansować naszą dietę i zapewnić odpowiednią podaż składników odżywczych. Superfoods podbiły serca wszystkich miłośników zdrowego stylu życia za sprawą licznych, udowodnionych naukowo właściwości zdrowotnych.

Pełna lista superfoods obejmuje kilkadziesiąt pozycji, my wybraliśmy nasze top 5!

  • Nasiona chia

Chia, inaczej szałwia hiszpańska to superfood pochodzący z Ameryki Południowej. Małe, czarne ziarenka były przysmakiem Azteków, którzy uważali, że dzięki nim utrzymają doskonałą kondycję fizyczną i umysłową. W 30% składają się z nienasyconych kwasów tłuszczowych, z czego ponad połowę stanowią niezwykle cenne omega-3. Należy pamiętać, że obniżają one triglicerydy we krwi i regularne ich przyjmowanie znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca. Zawartość błonnika jest równie wysoka i sięga 30% całkowitej masy nasion. Błonnik poprawia perystaltykę jelit i pomaga w ich oczyszczaniu. Białko stanowi ponad 15% i odznacza się wysoką wartością biologiczną. Nasiona są ponadto źródłem żelaza, magnezu, fosforu, wapnia i potasu. Charakterystyczną cechą nasion chia są ich właściwości hydrofilowe- pochłaniające wodę, co zapewnia prawidłowe nawodnienie organizmu. Doskonale sprawdzają się jako baza do przygotowywania niskokalorycznych puddingów.

  • Jagody goji

Owoce goji, zwane „owocami długowieczności” to niewielkie czerwone jagody rosnące na krzewie kolcowoju pospolitego. W Azji są powszechnie stosowane w ludowej medycynie chińskiej, dzięki swoim właściwościom leczniczym. Jagody goji charakteryzują się bardzo dużą zawartością antyoksydantów, czyli związków spowalniających procesy starzenia. Owoce goji stanowią dobre źródło witamin, przede wszystkim witaminy C i A, a także soli mineralnych, takich jak: żelazo i wapń. Jagody kolcowoju posiadają cierpki smak i delikatny aromat. Uważane są za źródło młodości i siły. Wykazują dobroczynne działanie na organizm m. in. : poprawiają nastrój i koncentrację, obniżają ciśnienie krwi, wspierają układ odpornościowy, działają protekcyjnie na wątrobę i wpływają korzystnie na narząd wzroku. Ciekawostką jest to, że w rejonie upraw krzewów kolcowoju żyje najwięcej stulatków.

  • Quinoa

Quinoa, inaczej komosa ryżowa, uprawiana jest od ponad 5000 lat na terenach dzisiejszego Peru, Boliwii, Ekwadoru i Chile. Quinoa była podstawowym zbożem w  Imperium Inków. Indianie mówili o niej „matka wszystkich ziaren” i wierzyli, że jest święta. Od wielu lat jest konsumowana w Ameryce Południowej, a kilka lat temu dotarła także do Europy. Zaliczana jest do grupy pseudozbóż, roślin niebędących zbożami, ale zawierających dużą ilość skrobi w ziarnach. Quinoa w odróżnieniu do innych zbóż zawiera pokaźną ilość polifenoli – silnych antyoksydantów oraz saponin o działaniu antybakteryjnym i przeciwzapalnym. Największymi plusami komosy są: duża zawartość wysokiej jakości białka, oraz pokaźna ilość żelaza, potasu i kwasu foliowego.

  • Chlorella

Chlorella to zielona alga pochodząca z Dalekiego Wschodu, która uznawana jest za naturalny suplement diety. Posiada wyjątkowo dużo chlorofilu, który zapewnia je głęboki zielony kolor oraz właściwości oczyszczające i odtruwające organizm. Stanowi bogate źródło minerałów, takich jak: wapń, żelazo, potas, magnez, cynk, mangan oraz witamin: C i E. Zawiera duże ilości dobrej jakości białka, dlatego polecana jest szczególnie wegetarianom i weganom.  Dostarcza niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, działających korzystnie na układ sercowo-naczyniowy. Ponadto chlorella wzmacnia układ odpornościowy i przyspiesz gojenie się ran. Jeżeli unika się zielonych warzyw w diecie to należy włączyć do diety chlorellę.

  • Sok z buraka

Burak to jedno z najzdrowszych  i najpopularniejszych warzyw w Polsce. Charakteryzuje się bardzo wysoką zawartością betaniny, antyoksydantu, redukującego wolne rodniki i wykazującego silne działanie przeciwnowotworowe. Betanina występuje tylko w buraku, co czyni go wyjątkowym. To właśnie ten barwnik nadaje mu intensywny bordowy kolor.  Ponadto burak obfituje w witaminy: C, A i kwas foliowy oraz sole mineralne: potas, magnez i żelazo. Dzięki tym składnikom wspomaga leczenie anemii. Co więcej sok z buraka jest doskonałym suplementem dla osób trenujących, gdyż zwiększa wydolność mięśniową.

Autor: Monika Krauz